به گزارش انرژی نویس،رهبری بلامنازع چین در فروش خودروهای برقی و گسترش انرژیهای تجدیدپذیر، برای شرکتهای متعددی که در سالهای اخیر در رقابت برای عرضه پایینترین قیمت بودهاند، هزینه داشته است.
افزایش خودروهای برقی و نصب نیروگاههای خورشیدی و بادی، به ظرفیت تولید بیش از حد در این صنایع کلیدی انرژی پاک منجر شده و جنگهای قیمتی را شعلهور کرده که به اکثر شرکتها در بخش فناوری پاک، از جمله بزرگترین تولیدکنندگان پنل خورشیدی، آسیب زده است.
مقامات چینی سال گذشته، سرانجام پی بردند رقابت بیرحمانه، ظرفیت بیش از حد و تولید بیکیفیت، به شرکتها آسیب میرساند. ظرفیت بیش از حد، یک مشکل مداوم در صنایع فناوری پاک چین بوده و سودآوری تولیدکنندگان پنل خورشیدی و خودروهای برقی را تضعیف میکند. چین پس از ماهها معرفی چندین اقدام برای تلاش برای مهار ظرفیت تولید بیش از حد فناوری پاک، اکنون متعهد شده است که در رسیدگی به این مشکل جدیتر عمل کند.
پکن در پایان سال گذشته، معیارهای سرمایهگذاری برای تولید محصولات خورشیدی را سختتر کرد. وزارت صنعت چین، دستورالعملهای سرمایهگذاری نهایی اما نه الزامآور را برای پروژههای تولید فتوولتائیک خورشیدی صادر کرد و صنعت داخلی خواستار مداخله دولت برای مهار رونق تولید خورشیدی شد.
رونق تولید و رقابت برای سهم بازار، برخی از تولیدکنندگان چینی را واداشته است که کیفیت را فدای سود بیشتر کنند. شرکتها برای دوام آوردن در چنین فضایی، در تلاش برای رسیدن به پایینترین هزینه بازار قطعات خورشیدی چین هستند و برخی در کیفیت و آزمایش، کوتاهی میکنند.
شرکت فناوری انرژی سبز «لانگی» که یکی از تولیدکنندگان برتر چین است، سال گذشته اعلام کرد بازار پنلهای خورشیدی چین همچنان با مازاد عرضه مواجه است و این مازاد عرضه میتواند تا دو سال دیگر ادامه یابد.
پیش از این در سال ۲۰۲۴، انجمن صنعت فتوولتائیک چین اعلام کرده بود چین به شدت به ادغام در صنعت تولید خورشیدی نیاز دارد، زیرا ظرفیت مازاد و جنگ قیمتها، شرکتهای داخلی را به سمت رقابت برای رسیدن به پایینترین سطح هزینه سوق میدهد.
شرکت تحقیقاتی «گروه رودیوم»، ماه گذشته، در گزارشی اعلام کرد که در بازار خودروهای برقی، رقابت شدید میان تولیدکنندگان خودروهای برقی و باتری در چین برای مشوقهای دولتی، به کاهش شدید قیمت خودروهای برقی و باتری منتهی شده، اما ایجاد ظرفیت مازاد عظیم در باتریها را به دنبال داشته است. طبق گزارش این شرکت تحقیقاتی، امروزه ظرفیت تولید باتری چین دو برابر تقاضا در این کشور و ۱.۲ برابر تقاضای جهانی است. هر چند این ظرفیت مازاد، به گسترش جهانی خودروهای برقی کمک میکند، اما باعث تضعیف شرکتهای تازه وارد میشود.
چین اکنون به دنبال مهار این ظرفیت مازاد در فناوری پاک است و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، هفته جاری، اعلام کرد که مقامات با جنگ قیمتی در بخشهای تولید خودروهای برقی و پنلهای خورشیدی مقابله خواهند کرد. در بیانیهای از سوی این وزارتخانه که توسط روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» منتشر شد، آمده است: چین متعهد شده است که از استانداردهای ارتقا یافته برای حذف ظرفیت تولید قدیمی استفاده کند. این وزارتخانه اعلام کرد که مقامات قصد دارند استانداردهای ملی اجباری را در بخشهای صنعتی و فناوری اطلاعات تقویت کنند.
مقامات و رسانههای چینی در هفتههای اخیر بر این پیام تاکید کردهاند که رقابت بینظم قیمت و ظرفیت مازاد باید مورد توجه قرار گیرد. چین و شرکتهای بزرگ فناوری پاک آن نیز به دنبال ادغام این بخشها از طریق ادغام و خرید رقبا هستند.
پس از آنکه مقامات اعلام کردند که اکنون در مقابله با مازاد ظرفیت جدی هستند، قیمت پلیسیلیکون و فولاد در ماه جاری افزایش یافته که نشانهای از استقبال سرمایهگذاران از سرکوب مازاد ظرفیت و جنگ قیمتها است. با این حال، تحلیلگران تخمین میزنند که احتمالا چند سال طول خواهد کشید تا بازار چین بر مشکل مازاد ظرفیت غلبه کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، لورا وانگ، استراتژیست ارشد سهام چین در بانک مورگان استنلی، هفته گذشته به رویترز گفت: در سه تا شش ماه آینده، ما در مورد میزان واقعی تعطیلی ظرفیت که میتوانید ببینید، نسبتا محافظهکار هستیم. وی افزود: شرکتها ممکن است مجبور باشند تا دو سال صبر کنند تا حاشیه سود بهبود یافته را مشاهده کنند.